Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.07.2013 03:58 - Секирче.
Автор: rokset Категория: Други   
Прочетен: 2986 Коментари: 6 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
            Става въпрос за малка брадва.Секира.Топор.Манарче.Или ,както и там да му казват в различните краища на България.Нещо толкова банално и обикновено ,че ако се мотае по двора ти, няма да му обърнеш внимание.Веднага ще се запитате ,какво толкова ни занимава с някакво си "секирче"? Не става въпрос за предмета  ,а за един мой срам. И за да ме разберете ,трябва да започна по-отрано.
            Имам приятел ,който е човек на момента. Много често действа импулсивно и без  да се замисля. Щуква му нещо и тръгва нанякъде. Буди се рано сутрин и не го сдържа. Един път тръгна сутринта за плевенско ,но се оказа ,че стигнал до Атина.Просто му щукнало да завърти волана натам.
         По-миналото лято ,през отпуската ,отидохме заедно до Кавала в Гърция. Трябваше да се върнем през Гоце Делчев до село Огняново ,но нещо пак му скимна и докато разбера ,какво става, вече навлизахме в Ксанти. Трябвало да видим новия път от Ксанти до Златоград. Е ,насладихме му се. От гръцката страна е толкова тесен ,че при разминаване си търкаш боята с другия автомобил и има такива завои ,че можеш да си видиш задната регистрационна табела.
           Около обяд стигнахме в Златоград.Докато обядвахме ,решихме да се обадим на приятел ,който се ожени в града и там си остана.Приятеля ни дойде с жена си и с прословутото родопско гостоприемство ,направо ни завлече в тях на гости. Специално ни правиха пататник и родопски клин ,освен всички скари , салати и салтанати.
            Скоро ще стигна и до секирата.На другия ден станахме рано да разгледаме града.Има какво да се види.Обиколихме стария град.Пихме "въртяно кафе".Купихме си по някоя дрънкулка.Тогава домакина ни се сети ,че е пазарен ден и иска да ни заведе до пазара ,където слизат хора от планинските села да продават плодове ,зеленчуци и разни ръчно изработени вещи.
           Пръснахме се по пазара да търсим на кой, каквото му трябва.Или просто да гледаме - зяй пазар му викат.
           Тъй като нищо не търсех ,зяпах по наредените на черги и вестници  вещи.Подминавах разните покривчици ,дантелки ,одеялца и какви ли не други неща ,докато погледа ми не се спря на няколко мазни вестника, с наредени върху тях  десетина секири с различен размер. Хубавите неща привличат погледа. Загледах се ,защото отдавна не бях виждал ръчно кована секира. Взех една ,огледах я ,после друга и най-накрая погледнах и човека ,който ги продава. Огледах и него. Възрастен човек. Може би на седемдесет - седемдесет и пет години. Почти албинос. Много бяла кожа ,бяла къса коса ,без плешивина и помътнели сиви очи. Слаб - кожа и кости.Наметнал в летния ден охлузена ватенка ,върху замърсена бяла риза и с дочен панталон и гумени сандали. Гледаше ме с надежда.Дали ще купя или само гледам.Май нищо не беше продал ,а на обяд се разтуря пазара.Поразмислих и попитах:
      - Колко струват?
      - Големите 25 ,средните 20 ,а малките 15 лева.
      - Давам десет за малка - казах колкото да се направя ,че се пазаря.
      - Това е хубаво секирче ,15 струва.
      Не ми трябваше секира и понечих да си тръгна.
      - Айде бе момче ,е това ти давам за 12 лева. Размота един вестник и ми подаде малка брадвичка.Огледах я и видях пукнатината на ухото.Явно си мислеше да ми пробута повредената- като ме гледа, някакво гражданче.
       Оставих на земята предложената и огледах другите . Нещо ме хвана яд на него.Избрах най- хубавата и казах :
        - Тая ,за десет лева.
        - Недей бе момче ,тая струва петнайсе.
        - Десет.
         Не знам дали се засрами нещо ,че се опита да ми продаде повредената или по- вероятно наистина да му трябваха много парите ,но махна с ръка и измъчено каза :
       - Зимай.
        Дадох парите и взех  "секирчето". Тръгнах си доволен ,но нещо ме накара да погледна назад.Стареца ме гледаше с такава мъка ,че се спрях и понечих да се върна. Като видя ,че го гледам сведе поглед. Сякаш се страхуваше да не се върна и да остане и без тия десет лева. Вървях по улицата към къщата на приятеля ми и поразмислих. С тия пари май не бях покрил и цената на желязото ,камо ли работата на човека. Засрамих се . Не съм богат ,но пет лева давам на ден за цигари.Точно от този ли човек ще правя келепир. Реших да се върна и да му дам петте лева ,но когато стигнах пак пазара , него вече го нямаше. Мъчно ми стана и се чувствах гузен,но нямаше какво да направя. В този момент разбрах ,че това "секирче" не е мое, нищо че съм го платил.Ползвах го един - два пъти и после изчезна . Ей така, изчезна някъде. Стоеше в багажника на колата и после един ден видях ,че го няма.
     Не знам защо се сетих сега за тая случка. Както казват в Родопите - грях сторих ,на  сиромах човек залъка взех.Още се срамувам  от тая случка. Уж нищо лошо не съм направил ,а ме яде отвътре.Най тежка е вината ,която сам си наложиш.
      Дано да е намерил сили  този човек,  да ми прости гордоста и яда.
      За съжаление аз не мога да си простя.
      Глупости ,а? Толкова мислене за едно "секирче".....


Тагове:   Родопи,   грях,   старец,   секира,


Гласувай:
5



Следващ постинг
Предишен постинг

1. zabavnata - Добро утро!
17.07.2013 05:55
Не са глупости. Искаше ми се повече хора да мислят като теб. Вместо да купуват боклуци от Париж и Милано можеха да видят и почувстват това, което ти си видял на този пазар. Там наистина става въпрос за оцеляване.
Успешен ден!
цитирай
2. rokset - 1. zabavnata
17.07.2013 13:06
Благодаря за разбирането.Още когато го пишех си мислех ,дали някой ще разбере ,защо се почувствах така неприятно от тази случка.
цитирай
3. sekirata - Пфу....!
14.08.2013 10:02
Несериозно отношение към сечивата, а секирата е едно от най работните ?!
цитирай
4. rokset - Пфу...
18.08.2013 02:57
Секирата си е яка ,говориме за мъъъъничко секирче....
цитирай
5. doloreshaze - Може би
30.12.2013 23:17
едно от най-добрите неща, на които съм попадала тук. Историята е много добре разказана, направо си е за сборник с кратки разкази.
цитирай
6. rokset - Благодаря , doloreshaze
02.01.2014 11:00
Рядко получавам похвали и ми е приятно ,че някой е харесал това ,което пиша.Благодаря отново.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: rokset
Категория: Други
Прочетен: 134857
Постинги: 70
Коментари: 95
Гласове: 1187
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930